
Eiropas Sociālā fonda Plus projekts Nr.4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei”.
No šī gada 1. septembra bērniem un jauniešiem visā Latvijā ir pieejamas jaunas iespējas iepazīt dabaszinātni, tehnoloģijas, matemātiku (STEM) un pilsonisko līdzdalību praktiskās aktivitātēs, kas cieši saistītas ar mācību saturu. Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) īsteno projektu “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei”, kura mērķis ir dažādot mācību pieredzi, stiprināt zināšanu sasaisti ar reālo dzīvi un veicināt skolēnu izpratni par darba tirgus prasībām. Minēto projektu VIAA īstenos līdz 2028. gada 31. augustam, un to līdzfinansē Eiropas Sociālais fonds Plus.
Projekta mērķis ir nodrošināt jauniešiem iespēju apmeklēt norises STEM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, matemātika) jomā un pilsoniskās līdzdalības jomā, kas sekmē mācību satura sasniedzamo rezultātu un mērķu sasniegšanu, lai mācību procesā dažādotu mācīšanās pieredzi, efektīvāk sasaistītu mācību teoriju ar praksi, veicinātu izpratni par minēto jomu darba tirgus prasībām, radītu interesi par šo jomu apgūšanu un sekmētu turpmāku mācīšanās izvēli minētajās jomās.
Projektā iesaistītie zinātnes centri, uzņēmumi un biedrības piedāvās kvalitatīvas aktivitātes, balstītas izglītības programmās noteiktajos sasniedzamajos rezultātos. Tas nozīmē, ka bērni un jaunieši ne tikai gūs aizraujošu pieredzi ārpus skolas, bet arī attīstīs zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas mācību procesā un turpmākajās karjeras izvēlēs.
Projektā paredzētas izglītojošas praktiskas nodarbības, kas ietver:
plašāku mācīšanās pieredzi, mācību satura tematu padziļinātu apguvi, pētniecības prasmju, problēmu risināšanas un loģiskās domāšanas attīstīšanu, aktīvu līdzdalību, reālās dzīves piemērus un profesiju iepazīšanu, intereses un izpratnes veicināšanu ilgtermiņā.
Jau 2025./2026. mācību gadā katram skolēnam paredzēts finansējums divu šādu norišu apmeklējumam, un projekta sākumā pieejamas 480 dažādas aktivitātes visā Latvijā.
Norišu katalogs ir pieejams VIAA mājaslapā un tas tiks papildināts 2025./2026. mācību gada pirmā semestra beigās.
Eiropas Sociālā fonda Plus projekts Nr.4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei”
Apmeklētās norises:

Izglītojošā nodarbība “Magnēti”
Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr.4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros Rēzeknes Katoļu vidusskolas astoņpadsmit 1.a klases skolēni, piecpadsmit 2.a klases skolēni un divdesmit divi 3.a klases skolēni apmeklēja norisi- izglītojošu nodarbību “Magnēti”, ar mērķi veidot priekšstatu par magnētu un radīt vēlmi eksperimentēt. Nodarbības laikā bērni uzzināja, kas ir magnēts, ko magnēts pievelk un nepievelk. Skolēniem viss tika izskaidrots saprotamā valodā. Katram bērniem bija iespēja praktiski darboties, kas izraisīja lielu sajūsmu. Nodarbības beigās , katrs izveidoja savu magnētiņu, ko var pielikt pie ledusskapja.
“DNS izdalīšanas nodarbība”
2025. gada 17.oktobrī Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr.4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros divdesmit Rēzeknes Katoļu vidusskolas 4.a klases izglītojamie apmeklēja norisi- izglītojošu nodarbību “DNS izdalīšanas nodarbība” ar mērķi raisīt interesi par iedzimtības informācijas nesēju – DNS molekulu.
Nodarbībā skolēniem bija iespēja pašiem izgūt DNS molekulu no banāna. Patstāvīgi darbojoties un iejūtoties zinātnieka lomā, skolēni jauca vielas, filtrēja iegūto vielu maisījumu, lai noslēgumā, ielejot to medicīniskajā spirtā, atdalītie banāna DNS molekula. Uzzinājām daudz interesantu faktu par cilvēka DNS līdzību ne tikai vienam ar otru, bet arī ar citiem dzīvajiem organismiem. Noslēgumā katrs sev izveidoja vienkāršota DNS paraugu.
Apmeklējot centra interaktīvās ekspozīcijas, skolēniem bija iespēja iepazīt dažādus dabas, zinātnes un pasaules procesus vienkāršotā veidā.


“Karstumam pretī: Termoizolācijas izaicinājums”
17. oktobrī deviņpadsmit Rēzeknes Katoļu vidusskolas 5.a klases skolēni Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr.4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros apmeklēja norisi Karstumam pretī: Termoizolācijas izaicinājums, kuru nodrošināja Cēsu novada pašvaldības iestāde “Cēsu Bērnu un jauniešu centrs” struktūrvienība “Kosmosa izziņas centrs”, ar mērķi dabaszinību, dizaina un tehnoloģiju integrētā temata Kā izmanto materiālus? ietvaros noteikt materiālu īpašības, izvēlēties materiālus balstoties uz to īpašībām un funkcionalitāti, veikt izstrādājuma testēšanu.
Tajā skolēni iejutās kosmosa pētnieku lomā un risināja reālu zinātnisku izaicinājumu- kā aizsargāt kapsulas saturu ekstrēmos temperatūras apstākļos. Caur simulāciju un eksperimentiem skolēni pētīja materiālu siltumizolācijas īpašības, izvērtēja to pielietojumu un pārbaudīja savus risinājumus praksē. Balstoties uz eksperimentu viņi projektēja un izgatavoja termo konteineri, izvēloties piemērotākos materiālus. Pēc eksperimenta skolēni pāros piedalījās simulācijā ,kurā caur inženiera vai astronauta lomu , risināja praktiskus uzdevumus.
Glābšanas misija “Zudušie dati”
Eiropas Sociālā fonda Plus projekts Nr.4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros deviņpadsmit Rēzeknes Katoļu vidusskolas 6.a klases skolēni apmeklēja norisi Glābšanas misija “Zudušie dati”, ar mērķi pētīt, veikt uzdevumus, izdarīt secinājumus un nosūtīt datus temata Kādi dabas procesi notiek uz Zemes? ietvaros. Skolēniem bija vienreizēja iespēja kļūt par kosmosa pētniekiem un iejusties astronautu vai kosmosa centra vadītāja lomā, saprast, kādi faktori nepieciešami, lai cilvēki spētu dzīvot uz planētas.


“Elektronika un lodēšana. Vabolītes”
17. oktobrī piecpadsmit Rēzeknes Katoļu vidusskolas 7.a klases jaunieši Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr.4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros apmeklēja norisi Elektronika un lodēšana. Vabolītes 7.-9. klasei, kuru nodrošināja Interešu izglītības iestāde Mazā Brīnumzeme, SIA “Mazā Brīnumzeme”, ar mērķi apgūt praktiskas elektronikas iemaņas, analizējot, konstruējot un pielietojot vienkāršas elektriskās shēmas. Nodarbības laikā katrs izglītojamais izveidoja sev nelielu robotiņu – “vabolīti”, kas, pateicoties gaismas sensoriem, reaģē uz apkārtējo apgaismojumu. Skolēni apguva praktiskas elektronikas iemaņas konstruējot vienkāršu elektrisku shēmu, patstāvīgi lodēja komponentes. Nodarbību rezultātā tika secināts, ka, darbojoties ar elektroniku, jāievēro precīza darbību secība un uzmanīgi jāseko līdzi instrukcijām, lai rezultāts izdotos.
“Elektronika un lodēšana. Vabolītes”
17. oktobrī Rēzeknes Katoļu vidusskolas deviņi 8.a, seši 8.b, un divpadsmit 9.a klases jaunieši Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr.4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros apmeklēja norisi Elektronika un lodēšana. Vabolītes 7.-9. klasei, kuru nodrošināja Interešu izglītības iestāde Mazā Brīnumzeme, SIA “Mazā Brīnumzeme”, ar mērķi apgūt praktiskas elektronikas iemaņas, analizējot, konstruējot un pielietojot vienkāršas elektriskās shēmas.
Jaunieši erudīta un zinoša skolotāja Edmunda Sprūdža pavadībā mācījās lodēt. Sākumā bērni noklausījās drošības instrukciju darbam ar lodēšanas ierīci un iepazinās ar nepieciešamajiem materiāliem. Pēc tam, soli pa solim, skolotāja pavadībā, jaunieši veidoja savu ar bateriju darbināmu elektronisku ierīci- vabolīti, kas tumsā spīd. Bija jābūt ļoti uzmanīgiem, lai katram vadam atrastu pareizos caurumiņus, nesajauktu + ar – ,pareizi pielodētu visus vadiņus un beigās arī baterija bija jāieliek pareizi. Bērni pārliecinājās, cik svarīga ir prasme sekot un precīzi ievērot instrukcijas, jo kolīdz kaut viena darbība izdarīta nepareizi- elektroierīce nedarbojas.


“Glikozes nozīme un regulācija organismā”
Rēzeknes Katoļu vidusskolas četrpadsmit 11.a un vienpadsmit 12.a klases skolēni Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr.4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros apmeklēja norisi Glikozes nozīme un regulācija organismā, kuru piedāvāja Latvijas Universitātes P. Stradiņa medicīnas koledža, ar mērķi izskaidrot vielmaiņas procesu un veselīga uztura nozīmi organismam, izvirzīt pētījuma jautājumus, veikt eksperimentu ar glikometru, analizēt rezultātus un pamatot cēloņsakarības. Šī norise bija lieliska iespēja darboties praktiski un iepazīt laboranta profesiju. Jaunieši tika iepazīstināti ne tikai ar teorētisko materiālu ļoti saprotamā, vizuāli pievilcīgā veidā, kā arī katram tika sagatavots izdales materiāls. Darbojoties grupās, izglītojamie attīstīja sadarbības prasmes, nostiprināja prasmi izvirzīt pētāmo jautājumu, atbilstoši soļiem veikt laboratorijas darbu, sadalīt pienākumus. Praktiskā darbošanās- darba vietas sagatavošana, drošības un higiēnas noteikumu ievērošana , analīžu ņemšana, darbs ar glikometru, rezultātu piefiksēšana un interpretācija- lielisks veids kā iedzīvināt mācību stundās apgūto reālajā dzīvē un sagatavoties eksāmeniem un projekta darba idejām un izstrādei dabaszinātņu jomā.
Paldies Latvijas Universitātes P. Stradiņa medicīnas koledžai (Vidus prospekts 38, Jūrmala, LV-2010) par viesmīlību, par iespēju iekāpt medicīnas koledžas studenta kurpēs, kā arī iepazīties ar koledžas piedāvātajām izglītības programmām un nodrošinājumu.
Norišu apmeklējums finansēts ar Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr.4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” atbalstu.